2024 Todus
Nárůst tržeb 2011–2022
Nárůst tržeb 2011–2022
Těžko byste hledali jasnější příklad toho, jak moderní design, vlastní značka a high-end positioning může firmu nejen zachránit od krachu, ale také jí přinést prosperitu a budoucí růst. Tohle je příběh opavské společnosti Todus, která vyrábí designový venkovní nábytek.
Křesla, sedačky, stoly, židle, taburety, lehátka a další výrobky na zahrady a terasy značky Todus najdete u mnoha klientů zvučných jmen. Třeba v centrále fotbalové asociace UEFA v Lausanne, v pařížských kancelářích Chanel či v těch římských společnosti Bulgari.
Jsou také v mnoha hotelech: například v Mandarin Oriental v Ománu, karlovarském Puppu nebo na opačné straně republiky – v šumperském Perku či Miuře v srdci Beskyd. Tento elegantní a pohodlný mobiliář zdobí pak i nový hotel W Prague na pražském Václavském náměstí, otevřený ve zrekonstruované budově legendárního Grand Hotelu Evropa.
Todus je úspěšná rodinná firma s ročním obratem okolo 80 milionů korun, která se do současné podoby vyvinula tak trochu z donucení. Zkraje 90. let minulého století ji ještě pod původním názvem H+H výroba založil Bohdan Krmášek s německým partnerem.
Podnik těžil z technických dovedností místních, levné práce a lukrativního německého trhu. Vznikaly tak velké série tuctových židlí, slunečníků či lehátek s nízkou přidanou hodnotou, které se ve velkém vozily do hobbymarketů našich západních sousedů. Jenže poté globalizace pokročila a lacinou výrobu převzala Čína. Na začátku nového milénia tak přišel čas se buď přizpůsobit, nebo zmizet do byznysového zapomnění.
V roce 2007 zakladatel obrátil kormidlo směr design a produkty s vyšší přidanou hodnotou – a zrodila se značka Todus. Klíčovou postavou byl průmyslový designér a laureát ocenění Red Dot Design Award Jiří Španihel, mimo jiné autor návrhu nejúspěšnějšího porodnického křesla firmy LINET. Jeho rukopis tak nese první kolekce společnosti Todus, v níž nelze přehlédnout například modulární sedačky Lotos. Od roku 2015 je pod designem podepsané zejména belgické Studio Segers.
To už otěže firmy přebírala druhá generace: Zuzana Kollárovitsová, dcera Bohdana Krmáška, a její manžel Pavel. Jeho vzdělání v zahraničním obchodu i předchozí pracovní zkušenosti s marketingem přišly vhod, protože s budováním značky na západních trzích se začínalo v podstatě od nuly. Konkurence je tam velká, s dominantními značkami jako Dedon, Tribu nebo Royal Botania.
Díky svěžímu přístupu druhé generace, větší odvaze a důrazu na design a značku pod taktovkou Studia Segers vznikla i nová marketingová strategie. Ta zahrnuje nejen pravidelnou účast na veletrzích, ale také investice do focení a stylingu nových kolekcí. Ty se odehrávají v Portugalsku či Itálii v prostředí, které k designovému nábytku s takovou cenovkou patří – atmosféru, slunce a barvy mořského pobřeží nebo toskánského venkova jen tak nahradit nejde.
Pro představu o cenovce: například třímístný gauč Dongo začíná v základní variantě na 175 tisících korunách a ve větším provedení se snadno dostane přes půl milionu. Polohovací lehátko je za 50 tisíc a jídelní stůl za 135 tisíc korun.
Katalogy Todusu každopádně hrají stejnou ligu jako jejich nejsilnější konkurence. A vyniknou i ve srovnání s tím, jak firma prezentovala své výrobky dříve – tehdy katalogy s kroužkovou vazbou připomínaly spíše hasičské kalendáře.
Dnes si Todus zakládá na silném napojení na designérskou špičku. Během covidu vznikla spolupráce s tuzemskou designérkou Lucií Koldovou, jež vyústila v kolekci Slide, sestávající ze tří sedacích prvků – jídelní židle, klubového křesla a dvoumístného sofa.
Todus má za sebou také spolupráci s designérem Alexandrem Guflerem, pocházejícím z italského Merana. Autor dlouhodobě působí ve Vídni, kde má své studio. Gufler pro opavskou značku navrhl křeslo z kolekce Puro, na její zbývající prvky už však neměl kvůli souběžnému vytížení firmou TON tvůrčí kapacitu.
Todus boduje funkčností, dobrým řemeslem a designovou kvalitou svých produktů. Nová cesta se projevila nejen ve schopnosti přizpůsobit se vývoji trhu, ale i v byznysových číslech. Tržby 2011: 42 milionů korun. Tržby 2022: 82,5 milionu korun. Provozní zisk v tomto období vystoupal ze tří na deset milionů korun.
Sortiment se během let rozrostl do košaté, a přesto velmi srozumitelné nabídky: 10 kolekcí, které se ovšem rozebíhají do široké palety variací díky různým barvám a látkám. Celkem má Todus, jenž je pojmenovaný podle malého ptáčka se zelenou chocholkou žijícího na karibských ostrovech, okolo osmi tisíc kombinací, z nichž si zákazníci mohou volit.
Kollárovitsovi chtějí byznysový růst ještě posílit a opět sázejí na produktový design a budování vlastní značky. Todus tak na jaře 2024 poprvé vystavoval v Miláně na Salone del Mobile, nejprestižnější designové přehlídce světa. V rámci doprovodného programu pak byly jeho výrobky i na zahradě historické budovy Palazzo Isimbardi coby součást skleněné instalace české značky Lasvit, později oceněné jako nejvíc nezapomenutelné ze všech.
Investice do sebeprezentace v Miláně a další rozvoj produktové řady pod taktovkou Studia Segers má podle majitelů přinést růst tržeb až ke 150 milionům korun v horizontu tří až pěti let. Povodně z léta 2024, které výrobní i skladové prostory Todusu v Opavě zatopily více než dvěma metry kalné vody, budou sice podstatnou, ale snad překonatelnou překážkou na cestě k prosperitě.
Stejně jako letos, také v dubnu 2025 se firma vypraví na Salone del Mobile – v Miláně chce představit novou kolekci, navrženou opět Studiem Segers. Je to další krok směrem k většímu byznysovému záběru ve světě. Měl by přivést zákazníky i z jiných kontinentů a vykrýt sezonnost – venkovní nábytek se tradičně prodává především na jaře a v první půlce léta. Jak říkají Kollárovitsovi: „Vždycky někde na světě svítí slunce.“
Díky sázce na kvalitu výrobků a dlouhodobou spolupráci s renomovanými designery firma získala mezinárodní věhlas a navýšila tržby mezi léty 2011 až 2022 o 96,4 %