2012 Air Bank
Klienti po 11 měsících
Klienti po 11 měsících
Air Bank jako první česká banka odložila předsudek, že finanční ústavy se běžně drží konzervativního vizuálního stylu a od svého vzniku se prezentuje výrazným logem od studia Dynamo design. Odvaha nejen ve výběru vizuálního stylu, ale také v reklamních kampaních, architektuře poboček a nebo nabídce produktů bance přinesla raketový start a zajímavou pozici na českém bankovním trhu.
V listopadu 2011 začala na českém retailovém trhu působit nová banka pod jménem Air Bank. Dceřinná společnost finanční skupiny PPF přišla s modelem nového bankovnictví a využila neschopnosti velkých, zavedených bank reagovat na potřeby svých klientů. Nebyla však jedinou svého druhu. Tohoto trendu využily přibližně ve stejné době i další nové banky, například Zuno nebo Equa bank. Důležitým partnerem při přípravách vstupu nové banky na trh byla agentura Ogilvy& Mather, která spolupracovala na celkové koncepci, na názvu a positioningu. Z této spolupráce vzešla také klíčová slova, která měla banku definovat, a to srozumitelnost, otevřenost, přátelskost.
Následně vedení skupiny PPF oslovilo pražské studio Dynamo design, aby pro banku vytvořilo logo a vizuální styl, které by odpovídaly filozofii firmy založené na zákaznicky orientovaném přístupu a mladistvé dynamice banky nové generace. Na základě rozsáhlé rešerše vizuálního stylu ve finančním sektoru se autor konceptu Libor Jelínek rozhodl pro jednoduché typografické řešení loga, které evokuje snadnou orientaci v systému banky a její celkovou otevřenost vůči klientovi. Důležitým a charakteristickým prvkem vizuální prezentace Air Bank je svěží zelená barva doplněná o kontrastní černou. Výsledná barevná kombinace je výrazná a na českém bankovním trhu nevídaná, ale zároveň obsahuje pozitivní náboj.
Studio Dynamo design spolupracovalo i na aplikaci vizuálního stylu, zejména charakteristické zelené barvy, v rámci designu poboček banky. Interiérové řešení poboček si zadavatel objednal u italského architektektonického studia Crea International. Jejich koncepce byla naprosto odlišná od interiéru tradiční banky. Místo přepážek oddělujících prostor pro zaměstnance navrhli italští architekti vzdušnou místnost zařízenou volně přístupnými stolky, ke kterým se může zákazník posadit se zaměstnancem, nebo se sám věnovat internetovému bankovnictví.
Otevření Air Bank doprovázela intenzivní reklamní kampaň, ve které komunikační agentura Ogilvy & Mather zdůraznila kontrast dvou světů, přátelského a vstřícného bankovnictví Air Bank vůči světu běžných bank. Tato strategie se firmě vyplatila, protože svého cíle získat do konce roku 2012 70 000 nových klientů banka dosáhla již v říjnu zmíněného roku. Ve srovnání s Air Bank měla konkurenční banka Zuno ve stejném období 55 000 a Equa bank 20 000 klientů.
Vzhledem k masivní investici do reklamy a atraktivním nabídkám produktů pro nové zákazníky není možné tvrdit, že promyšlený design byl jedinou příčinou úspěchu Air Bank. Design však díky své nezaměnitelnosti a jedinečnosti výrazně pomohl bankovní instituci zaujmout potenciální klienty. Osvědčil se jako invenční způsob, jak účinně nonverbálně prezentovat filozofii a hodnoty firmy. Dobré výkony Air Bank na českém trhu tak potvrdily fakt, že pokud firma přichází s kvalitním produktem, zajímavou komunikační kampaní a charakteristickým designem, má velký potenciál zákazníka přesvědčit.
Dle výzkumu mezi klienty je design jedním ze základních atributů Air Bank a výrazně přispívá k budování pozitivní image banky.
Během prvních 11 měsíců působení na trhu banka získala 70 000 klientů a vklady v hodnotě 27 mld. Kč.