2021 KOMA Modular
Vývoz do zahraničí
Vývoz do zahraničí
Obytné nebo užitné moduly měly mezi širokou veřejností dlouho pověst ponurých kontejnerů. I ty nevětší skeptiky však musel přesvědčit český pavilon na výstavě EXPO 2015 v Miláně. Inovativní modulární stavba získala bronzovou medaili za architekturu a metodu výstavby, čímž potvrdila mnohaletý růst jednoho z nejúspěšnějších moravských exportérů.
Společnost KOMA Modular vznikla v roce 1992 v moravských Vizovicích na základech původní výroby maringotek ZD Vizovice. Nově vzniklá firma se přeorientovala na produkci obytných a sanitárních modulů, které vyvážela do Německa a Holandska. Postupným vývojem začala být KOMA schopná zajistit komplexní řešení modulárních staveb pro různé účely.
Neustálý systém inovací zajistil firmě růst i pozici lídra na regionálním trhu. Ačkoli produkty byly převážně užitkové, a zdálo by se, že estetika nebyla prioritou při jejich výrobě, zahrnula firma design mezi své inovační strategie. K první spolupráci s architekty vedení firmy přistoupilo v roce 2000, povzbuzeno Zlatou medailí z veletrhu IBF v Brně. Se zahraničními architekty firma spolupracovala například na designu modulárních restaurací pro řetězec McDonald’s v ČR, na Slovensku a v Holandsku.
Kontinuální spolupráce s českým architektonickým studiem CHYBIK + KRISTOF Associated Architects (CH+K AA) se otiskla do projektu českého pavilonu na mezinárodní výstavě EXPO v Miláně 2015. V této stavbě se setkala filozofie firmy se současnými světovými architektonickými trendy. Nízkoenergetická modulární stavba byla účelná, efektivně provedená, po skončení výstavy ji bylo možné rozložit a po převozu znovu sestavit. Nejen díky výjimečnému ohlasu této stavby se firmě v roce 2015 podařilo zvýšit meziroční tržby z prodeje svých výrobků a služeb o 46 %.
Design musí být vždy funkční a pěkný se zaměřením na detail a kvalitu zpracování. To je pro nás klíčové.
Marie Greplová, marketingová a PR manažerka, KOMA Modular
Na milánský úspěch společnost navázala rozvojem i v dalších letech. Pavilon z EXPO byl převezen zpět do Vizovic, kde položil základ centra modulární architektury KOMA CITY, které vzniklo v areálu firmy. Jeho interiéry zpracovalo designérské studio Olgoj Chorchoj. Mimo pavilon tvoří centrum také modulární jídelna s šatnami pro zaměstnance a v roce 2021 dokončené Vývojové a inovační centrum modularity, pod jehož architektonický koncept se rovněž podepsalo studio CH+K AA. V příštích letech plánuje firma ve svém areálu realizovat KOMA VILLAGE, flexibilní prostor určený k odpočinku mimo práci. Budou zde proto umístěny lázně, galerie nebo bytový dům.
Vedení KOMA Modular buduje svou pozici i v méně exponovaných odvětvích. Kontinuálně podporuje modulární výstavbu škol a školek, realizuje pronájmové parky v Česku i v zahraničí a pouští se do náročných projektů, jako je první modulární nemocniční pavilon v ČR a na Slovensku nebo modulární letiště v africkém Senegalu. Díky snadné lodní přepravě modulárních dílců a celkové specializaci na produkt a jeho inovace tvoří export převážnou část firemní produkce.
Společnost má jasně definovaný přístup k designu, který je součástí všech jejích projektů. I proto je partnerem akcí jako je Designblok nebo Zlín Design Week a v minulosti pořádali studentskou architektonickou soutěž ModulArch, jejímž cílem bylo propojit modulární systém s ambiciózním designem.
V roce 2020 představila KOMA další novinku, která navázala na její snahu proniknout do B2C segmentu. Ve spolupráci s designérkou Adélou Bačovou uvedla sérii prefabrikovaných modulů Fashion Line. Nová řada zahrnuje tři typy modulů: Office, jehož první prototyp je pražským sídlem KOMA Rent, který nabídne sestavení vlastní reprezentativní kanceláře, Studio, jež je aktuálně ve vývoji a bude sloužit barům, obchůdkům či kavárnám, a nakonec Relax, určený k sestavení zahradního domku či chaty.
Adéla Bačová navrhla komplexní koncepci modulu Relax – od tří velikostních typů po možnost upravit si podobu exteriéru i interiéru. Na výběr je několik barevných a materiálových kombinací. Volba chaty se díky tomu dá připodobnit výběru nového outfitu. Na internetu vyberete model, zvolíte barvu, objednáte a přes víkend vám na zahradě vyroste nový domek pro odpočinek. Zájem o Fashion Line dle vedení firmy zcela naplňuje prodejní strategii a dokazuje, že to byl krok správným směrem.
Ačkoli se firma potýká s následky světové pandemie, která do tohoto sektoru přinesla především nedostatek materiálů a jeho nepředvídatelné zdražování, plány do budoucna nejsou skromné. KOMA Modular chce rozvíjet výstavbu například komunitních center na propojení generací, bytových domů pro mladé lidi anebo modulárně rostoucích domů, které se přizpůsobí aktuálním potřebám rodiny. Velkou výzvu představuje také koncept modulární vertikální farmy, která by využila každý pozemek na maximum, anebo modulární továrny na zkoušku, kde by si zájemci mohli vyzkoušet podnikat, aniž by museli stavět vlastní továrnu a tím se finančně zadlužit.
KOMA Modular svým přístupem jasně ukazuje, že dlouhodobá spolupráce s architekty a designéry otevírá dveře nejen na zahraniční trhy, ale nabízí také inovační možnosti, díky nimž se firma stává klíčovým hráčem na poli modulární výstavby a inovace budov i v Česku.
80-90 % produkce firmy se vyváží do zahraničí, kde je design výrobků důležitou konkurenční výhodou.
V roce 2015, kdy KOMA realizovala český pavilon na EXPO v Miláně, vzrostly její tržby o 46 %. V roce 2016 pak firma zaznamenala tržby okolo 1 miliardy Kč, což představovalo dvojnásobek oproti roku 2012.
Výsledkem rozvoje, kterým firma díky definované strategii designu kontinuálně prochází, je například nové centrum KOMA CITY nebo produktová řada Fashion Line, která otevřela dveře do B2C segmentu.